donderdag 5 februari 2009

Passagiers vliegtuigen

Na de eerste wereld oorlog, werd transport met luchtschepen ( zeppelins) er populair.
De HINDENBURG, werd in 1936 in dienst genomen. Het was het grootste luchtschip ter wereld en wel 245meter lang!Het was een zeer luxe manier om te reizen. Maar op 6 mei 1937 was de Hindenburg vlakbij New York, in de buurt van het landingsveld. Toen het luchtschip ging landen, vloog het plotseling in brand en stortte neer. Binnen een minuut werd het luchtschip volledig vernietigd, waarbij 36 personen om het leven kwamen. Toen dat gebeurde, was het, het einde van het luchtschip tijdperk. Daarna gingen mensen vliegtuigen voor passagiers ontwikkelen.

Douglas DC-3

De Douglas DC-3 is een van de succes volste passagiers ooit gebouwd. Nadat het toestel in 1936 ging vliegen zijn er meer dan 13.000 van gebouwd en er vliegen er nu nog honderden van.
Het was zo populair dat in 1939, 90% van alle vliegtuigpassagiers door de DC-3 werden vervoerd.
De CD-3 werd in de tweede wereld oorlog gebouwd.
De militaire verzie van de DC-3 werd de C-47 Dakota genoemd.In totaal zijn er wel 8 verschillende soorten Douglas-vliegtuigen gebouwd.

Stewardess

Toen de DC-3 ging vliegen waren er voor het eerst ook vrouwen aan boord die de passagiers bediende. Een lucht serveerster werd ook wel stewardess genoemd en zo heten ze nog steeds. De stewardessen droegen een mooi uniform en ook dat doen ze nog steeds. Nu kan je aan de kleur en het model van het uniform zien bij welke vliegtuig maatschappij ze horen.
De Constellation


De eerste Constellation vliegtuigen, werden gebouwd in 1938 en ingezet tijdens de tweede wereld oorlog om militairen te vervoeren. Na de oorlog, werd de Constellation verbeterd en aangepast en gebruikt als lange afstand vliegtuig voor passagiers.
Het kon wel 600 km/u vliegen en het had 4 propeller motoren.
In de jaren 50 werd de super Constellation gebouwd.
Die een stuk groter was dan een normale Constellation en veel mooier van binnen was.
Er zijn in totaal wel 26 verschillende Constellations gebouwd en van de super
Constellation zijn er wel 49 van gemaakt.


Steeds sneller

In de loop der jaren zijn passagiersvliegtuigen steeds sneller geworden.
Hogere snelheden werden bereikt door krachtigere motoren en gestroomlijnde toestellen te bouwen.

Zo vloog de:
Wright Flyer--- 48 km/u.
Hindenburg--- 140 km/u
DC-3--------- 318 km/u
Constallation-- 600 km/u
Concorde---- 2179 km/u

Sneller dan het geluid

De Concorde

De Concorde was het snelste passagiers vliegtuig ter wereld. Het kon wel 2179 km/u vliegen. Dit vliegtuig werd in de jaren 60 en 70 samen met Engeland en Frankrijk gebouwd.
Niet een vliegtuig kon de top prestaties van de Concorde aan.
Niet een vliegtuig kon zonder bij te tanken en sneller dan het geluid zulke grote afstanden af leggen.Om een voorbeeld te noemen.:

De Hindenburg deed er van Amsterdam naar New-York, 65 uur over.
Terwijl de Concorde, 2 uur en 54 minuten er over deed.
Een gewoon passagiersvliegtuig doet er 8 uur over.

Maar de Concorde vliegt niet meer. Op 25 juli 2000 kwamen 113 mensen (100 passagiers, 9 bemanningsleden en 4 mensen op de grond) om het leven bij een ramp met een Concorde van Air France. Het toestel met het vluchtnummer 4590, steeg in Parijs op met een brandende brandstoftank, probeerde nog een noodlanding te maken, maar werd onbestuurbaar en stortte met de wielen naar boven ( ruggelings) neer op een bijgebouw van een hotel in het dorp Gonesse vlakbij Parijs.

De ramp leidde tot lagere aantallen passagiers en hogere onderhoudskosten, en heeft er voor gezorgd dat de Concorde te duur werd om nog te kunnen vliegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten